Castell de Milany

1 de desembre de 2007

Castell de Milany (runes) des d'el coll de Milany

Introducció:

Aquesta sortida està extreta de la pàgina web www.cicloide.com , és la ruta 167 i el autor és Matias Matias. Es una ruta molt recomanable per la comarca del Ripollés. No vam fer fotografies perqué ens vam deixar la tarjeta de memoria i només sorten unes poques fetes amb el mòbil. Alguna de les fotografies d'aquesta sortida són d'altres excursionistas i estabant penjades a Internet, des d'aqui els hi agraim que les posin a l'abast de tothom doncs són espectaculars.

Història:

Les restes del castell de Milany es situen a 1.525 m en un rocal al terme municipal de Vidrà , al límit amb Vallfogona de Ripollès. Trobem cites del castell en documents de l’any 962, com a castell pertanyent al comtat de Besalú.
El Castell de Milany té una importància cabdal en la història de Vidrà; la seva protecció és la que garantia al terme la pau i la justícia. Segurament fou aixecat en l’avenç militar de finals del segle IX, i el seu terme comprenia els actuals municipis de Vallfogona i Vidrà amb totes les seves  parròquies, i també, tal volta per agregació posterior, el terme de Llaers amb el seu petit castell.
La documentació de Milany, conservada en el fons documental de Sant Joan de les Abadesses és abundant.
Els primers senyors de Milany foren els comtes de Besalú, que el governaren a través del seu vescomte. L’emplaçament fronterer entre Besalú i Ausona li donaren importància essent per aquesta causa posat en penyora en convenis entre els comtes de Besalú i Barcelona. El castell es va abandonar a finals del s. XIV, quan va perdre la seva funció defensiva i la família va anar a Vallfogona, cercant una manera de viure més còmoda i pràctica que la del castell.
Les poques restes que queden avui responen a la reconstrucció del segle XIII.

Integrants de la sortida:

Fotografia feta al coll de Milany (1.498 m.), a la foto de la dreta Quimet, Ramon, Manel Gascón, Lluís i Josep Maria, falta el Pere Gil que si està a la foto de l'esquerra.

Recorregut:

Sortim de l'Hostal Serra -restaurant i allotjament rural- situat en la pista que va de Santa Mª de Bàssora a la carretera de Ripoll a Vallfogona de Ripollés. Lamentablement l'han asfaltat a mitjans del 2004. Seguirem la pista fins a arribar a la carretera de Ripoll a Olot que seguirem a la dreta fins a arribar a Vallfogona. Allí travessarem el poble fins a agafar el camí ascendent que ens durà fins as castell de Milany en dura pujada. Després de contemplar les dilatades vistes emprendrem la baixada per un camí molt espatllat però encara ciclable. Arribarem al Coll de Forn i ens anirem cap a la dreta en direcció a la gran masia dels Ferrers i a la pista de Santa María que ens retornarà a l'Hostal Serra.

Programa per calcular el grau de dificultat d'una ruta GPS

Traçat del recorregut obtingut pel GPS

Perfil altimètric del recorregut

Track per l'OziExplorer o pel CompeGPS

INDEX IBP 96,81

Propaganda del lloc del dinar (recomanable)

Vista des d'el cim del Castell de Milany

Riera de Vallfogona de Ripollés i prueba

Masia en runes de Les Artigues i poble de Vallfogona del Ripollès des de la pujada al castell
Runes del castell de Milany (1.534 m.)
Castell de Milany (1.534 m.)